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अब व्यापार के लिए सांप्रदायिक ध्रुवीकरण : शर्बत भी बंटा हिन्दू और मुस्लिम में-Now communal polarization for business : Even Sharbat is divided between Hindus and Muslims!!

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रामदेव के संघी झुकाव के बारे में सब जानते हैं। सब जानते है कि उसके भगवा चोले के अंदर एक कॉर्पोरेट बैठा हुआ है। रामदेव संघ-भाजपा की हिंदुत्व और कॉर्पोरेट गठजोड़ की राजनीति का नमूना भी है और उसका उत्पाद भी। इस रामदेव को लोगों ने सलवार-कुर्ता में डरकर भागते भी देखा है। इस पहनावे को आम तौर पर मुस्लिमों का पहनावा माना जाता है। कहा जा सकता है कि रामदेव के कायर हिंदुत्व को बचाया मुस्लिम पहनावे ने ही था। लेकिन यही रामदेव आज इस्लाम और मुस्लिमों के बारे में नफरत और डर फैलाने के उस्ताद बन गए हैं।

उनका ताजा बयान है : ”शरबत के नाम पर एक कंपनी है, जो शरबत तो देती है, लेकिन शरबत से जो पैसा मिलता है, उससे मदरसे और मस्जिदें बनवाती है। अगर आप वो शरबत पिएंगे, तो मस्जिद और मदरसे बनेंगे और पतंजलि का शरबत पिएंगे, तो गुरुकुल बनेंगे, आचार्य कुलम बनेगा, पतंजलि विश्वविद्यालय और भारतीय शिक्षा बोर्ड आगे बढ़ेगा। इसलिए मैं कहता हूं ये शरबत जिहाद है. जैसे लव जिहाद, वोट जिहाद चल रहा है, वैसे ही शरबत जिहाद भी चल रहा है।”

रामदेव का यह बयान सोशल मीडिया में एक वीडियो के रूप में तैर रहा है। इस बयान में उनका इशारा रूह आफ़ज़ा की ओर है, लेकिन इसकी गुणवत्ता को वे कोई चुनौती नहीं दे रहे हैं। यह एक गैर-एल्कोहोलिक पेय है, जिसे ब्रिटिश भारत के अंतर्गत 1906 में गाजियाबाद में हकीम हाफिज अब्दुल मजीद द्वारा तैयार किया गया था। वे यूनानी दवाओं के विशेषज्ञ थे और उन्होंने कुछ यूनानी जड़ी-बूटियों और सिरप की मदद से एक घोल (शरबत) तैयार किया, जो लोगों को गर्मियों में लू से काफी राहत देता था। लेकिन इस शरबत का मुख्य अवयव गुलाब था। अब इसका निर्माण हमदर्द फार्मास्युटिकल द्वारा किया जा रहा है, जो आज एक नामी-गिरामी कंपनी है। इसके बोतल से जानकारी मिलती है कि आज इसे 8 प्रकार की जड़ी-बूटियों और 8 प्रकार के फलों और सब्जियों के अर्क से बनाया जा रहा है। अपने 115 वर्षों की यात्रा के दौरान इसकी गुणवत्ता पर अभी तक कोई आंच नहीं आई है। रूह आफ़ज़ा के समानांतर दिल आफ़्ज़ा नाम का एक भ्रामक उत्पाद भी बाजार में उतारा गया था, जिसकी बिक्री पर दिल्ली हाई कोर्ट ने रोक लगा दी थी, जिसकी पुष्टि बाद ने सुप्रीम कोर्ट ने भी की।

दूसरी बात, रूह आफ़ज़ा के बारे में अभी तक ऐसी कोई अधिकृत रिपोर्ट नहीं है कि इसकी बिक्री से होने वाली आय से इसके निर्माताओं ने मस्जिद या मदरसे का निर्माण किया है, जिसका आरोप रामदेव लगा रहे हैं। उन्हें अपने आरोप का सबूत भी पेश करना चाहिए था। सार्वजनिक रूप से जो जानकारी उपलब्ध है, उसके अनुसार, इस पेय की निर्माता कंपनी हमदर्द एक गैर लाभकारी ट्रस्ट द्वारा संचालित है। यह धर्मनिरपेक्ष रुख अपनाती है, क्योंकि यह होली और ईद दोनों पर उत्सव का आयोजन करती है। वर्ष 2008 में इस कम्पनी ने जूही चावला को अपना ब्रांड एम्बेस्डर बनाया था। यदि इसका रुख इस्लाम-आधारित होता, तो वह जूही चावला को कभी भी अपना ब्रांड एंबेसडर नहीं बनाती।

तीसरी बात, रामदेव यह स्पष्ट रूप से कह रहे हैं कि उनके शर्बत से होने वाली आय का उपयोग उस शिक्षा के प्रचार-प्रसार के लिए होगा, जिसे संघी गिरोह प्रमोट करना चाहता है, और निश्चित ही, यह शिक्षा वैज्ञानिक मानसिकता पैदा करने से कोसों दूर होगी और वर्णाश्रम आधारित होगी। ऐसी शिक्षा संविधान के बुनियादी मूल्यों के खिलाफ जाती है और रामदेव अपने मुनाफे का उपयोग इस देश की धर्मनिरपेक्षता और संवैधानिक मूल्यों की जड़ों को खोदने के लिए करने के लिए जा रहे हैं।

अब आईए, कुछ बातें रामदेव के पतंजलि के बारे में कर लें। यह कंपनी वर्ष 2006 में रामदेव और उनके चेले बालकृष्ण ने शुरू की थी और आज यह कंपनी टूथपेस्ट से लेकर स्किन केयर तक और बुखार से लेकर टायफाइड तक लगभग सारे उत्पाद बनाती-बेचती है और आज यह कंपनी 10,000 करोड़ रुपये से अधिक की हो गयी है। पतंजलि की विकास गाथा टीवी पर योग के प्रचार से एक कॉर्पोरेट में रामदेव के बदलने की कहानी है। इस बदलाव में लुटेरे और परजीवी पूंजीवाद के छल-कपट-धोखाधड़ी के सारे तत्व मौजूद है।

अपने उत्पादों, जिसकी गुणवत्ता हमेशा संदेह के घेरे में और विवादित रही है, को प्रोजेक्ट करने के लिए रामदेव आधुनिक चिकित्सा पद्धति और एलोपैथी को हमेशा गरियाते रहे हैं। कोरोना संकट के समय उनका दावा था कि लाखों मरीजों की मौत एलोपैथी से ट्रीटमेंट के कारण हुई और इसकी जगह उन्होंने वर्ष 2020 में अपनी कोरोनिल को प्रोजेक्ट किया, जो निष्प्रभावी पाई गई और मोदी सरकार के आयुष मंत्रालय को भी इस दवा के ‘घटिया होने’ के तथ्य को स्वीकार करते हुए इसे प्रतिबंधित करना पड़ा है। इसके पहले, वर्ष 2016 में उनकी पतंजलि कंपनी का आंवला रस जांच में गुणवत्ताहीन पाया गया था और सेना की कैंटीनों से उसे वापस किया गया था। उनके गाय के घी की गुणवत्ता पर भी सवालिया निशान लगा है और वर्ष 2006 में तो माकपा नेता वृंदा करात ने रामदेव पर अपनी दवाओं में इंसानों और जानवरों की हड्डियों को मिलाने का आरोप ही लगा दिया था। यह जानकारी रामदेव के कारखाने में काम करने वाले मजदूरों ने ही उन्हें दी थी। इन मजदूरों का आरोप था कि न तो उन्हें न्यूनतम मजदूरी दी जाती है और न ही श्रम कानूनों का पालन ही किया जाता है। श्रम विभाग की जांच के बाद मजदूरों के ये आरोप सही पाए गए थे। इस प्रकार, रामदेव की संपत्ति मजदूरों की आह और उनके खून-पसीने में लिथड़ी संपत्ति है और पतंजलि का मुनाफा नकली और भ्रामक उत्पादों को बेचकर अर्जित किया गया अनैतिक मुनाफा है।

रूह आफ़ज़ा के बरक्स रामदेव जिस गुलाब शर्बत को पेश कर रहे हैं, उसमें भी पतंजलि की कोई खोज या अनुसंधान नहीं है, क्योंकि इसका असली तत्व गुलाब ही है, जिसकी खोज हकीम हाफिज अब्दुल मजीद ने 115 साल पहले ही कर ली थी। इसलिए यह रूह आफ़ज़ा की नकल भर है और पुरानी शर्बत से यह उन्नीस ही बैठेगी, बीस नहीं।

लेकिन विवाद नकली और असली या उन्नीस और बीस पेय का नहीं है। विवाद है, पतंजलि के गुलाब शर्बत को प्रोजेक्ट करने के तरीके पर। हमारे संविधान का कोई भी प्रावधान और कानून इसकी इजाजत किसी को नहीं देता कि आप अपने उत्पाद को प्रोजेक्ट करते हुए और अपने व्यवसाय के मुनाफे को बढ़ाने के लिए धर्म के आधार पर नफरत फैलाने, गलतबयानी करने की बात करें और किसी भी पेय को हिंदू पेय और मुस्लिम पेय में बांटने की हिमाकत करें और अपने शर्बत को बेचने के लिए मुस्लिमों पर शर्बत जेहाद फैलाने का आरोप लगाएं। यह वह चालबाजी है, जिसे अंग्रेजों ने अपनाया था और आज रामदेव अपना रहे हैं।

एक स्वतंत्र पत्रकार संजीव शुक्ल ने अपने एक आलेख ‘हिंदू शर्बत और मुस्लिम शर्बत’ में एक अद्भुत घटना का जिक्र किया है। उनके शब्दों में :

“बात तब की है, जब लाल किले पर आजाद हिंद फौज के सैनिकों पर मुकदमा चल रहा था। सभी सैनिकों को यहीं कैद किया गया था। कर्नल सहगल, ढिल्लन और शाहनवाज पर मुकदमा चलाया गया। ये सैनिक भारत के स्वाभिमान के प्रतीक बन चुके थे। पूरा देश इनके साथ खड़ा था। कांग्रेस आजाद हिंद फौज डिफेंस कमेटी बनाकर इन सैनिकों के बचाव में खड़ी हो गई। भिन्न राह होने के बावजूद पूरी कांग्रेस सुभाष बाबू के फौज के सेनानायकों के साथ थी। नेताजी की अनुपस्थिति में नेहरू अपनी जिम्मेदारी से वाकिफ थे। अरसे बाद उन्होंने वकील का चोगा पहना। इन सैनिकों की गिरफ्तारी और उन पर मुकदमा चलाए जाने से पूरा देश आंदोलित था। धर्म और जाति की दीवारें टूट चुकी थीं।

पर सरकार इस एकता को तोड़ना चाहती थी। सरकार हमेशा की तरह “बांटो और राज करो” की नीति के तहत राष्ट्रीय एकता को सांप्रदायिक रंग देकर खंडित करना चाहती थी। सैनिकों के लिए सुबह जो चाय आती, उसे हिंदू चाय और मुस्लिम चाय का नाम दिया गया, जबकि सभी सैनिक इस तरह के बंटवारे के सख्त खिलाफ थे। पर सरकार का हुक्म था कि हर हाल में हिंदू चाय अलग बनेगी, मुस्लिम चाय अलग बनेगी और इसी नाम से बांटी जाएगी।

सुबह-सुबह हांक लगती थी – “हिंदू चाय… मुस्लिम चाय…!” क्रांतिकारी भी इस नफरती व्यवहार को न मानने के लिए कटिबद्ध थे। सो, सुबह चाय आती और क्रांतिकारी उसे एक बड़े बर्तन में मिला देते। फिर बांटकर पी लेते। यह एकता की अद्भुत मिसाल थी।”

हमारे देश के स्वाधीनता आंदोलन ने धर्म और जाति की जिन दीवारों को तोड़ दिया था, संघ-भाजपा और उसका समर्थक कॉर्पोरेट आज उन्हीं दीवारों को फिर से खड़ा करने में जुटा है, ताकि अपने मुनाफे को अधिकतम और सुरक्षित कर सकें। आज की राजनैतिक चुनौती यही है कि हिंदुत्व की राजनीति के साथ कॉरपोरेटों के इस अपवित्र गठबंधन को मात दी जाएं और इसके लिए जन पक्षधर नीतियों के आधार पर शोषित-उत्पीड़ितों का, आदिवासी-दलितों का, मजदूर-किसानों का एक व्यापक संयुक्त गठबंधन खड़ा किया जाएं। इसमें जितना देर लगेगा, देश की एकता और अखंडता का, शांति और सांप्रदायिक सौहार्द्र का, सामाजिक न्याय, समानता और भाईचारे का उतना ही नुकसान होगा, क्योंकि संघी गिरोह और उनका रामदेव ठीक इन्हीं मूल्यों के खिलाफ खड़ा है।

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*Now communal polarization for business : Even Sharbat is divided between Hindus and Muslims!*

Everyone knows about Ramdev’s Sanghi leanings. Everyone knows that there is a corporate sitting inside his saffron robe. Ramdev is both an example of the Sangh-BJP’s Hindutva and corporate alliance politics and its product too. People have seen this Ramdev running away in fear in salwar-kurta. This dress is generally considered to be the dress of Muslims. It can be said that it was the Muslim dress that saved Ramdev’s cowardly Hindutva. But this same Ramdev has today become an expert in spreading hatred and fear about Islam and Muslims.

His latest statement is: “There is a company in the name of Sharbat, which gives Sharbat, but with the money it gets from Sharbat, it builds madrasas and mosques. If you drink that Sharbat, then mosques and madrasas will be built and if you drink Patanjali Sharbat, then Gurukul will be built, Acharya Kulam will be built, Patanjali University and Indian Education Board will progress. That is why I say this is Sharbat Jihad. Just like love jihad, vote jihad is going on, Sharbat Jihad is also going on.”

This statement of Ramdev is floating in the form of a video on social media. In this statement, he is referring to Rooh Afza, but he is not challenging its quality. It is a non-alcoholic drink, which was prepared by Hakim Hafiz Abdul Majeed in Ghaziabad in 1906 under British India. He was an expert in Unani medicines and with the help of some Unani herbs and syrup, he prepared a solution (sharbat) which gave a lot of relief to people from the heat in summer. But the main ingredient of this Sharbat was rose. Now it is being manufactured by Hamdard Pharmaceutical, which is a well-known company today. Information from its bottle shows that today it is being made from 8 types of herbs and extracts of 8 types of fruits and vegetables. During its 115 years journey, its quality has not been affected yet. A counterfeit product called Dil Afza was launched in the market parallel to Rooh Afza, the sale of which was banned by the Delhi High Court, which was later confirmed by the Supreme Court.

Secondly, there is no official report about Rooh Afza that its manufacturers have built a mosque or madrasa from the income from its sale, which Ramdev is alleging. He should have also presented proof of his allegation. According to the information available publicly, Hamdard, the company that manufactures this drink, is run by a non-profit trust. It adopts a secular stance, as it organizes celebrations on both Holi and Eid. In the year 2008, this company made Juhi Chawla its brand ambassador. If its stance was Islam-based, it would never have made Juhi Chawla its brand ambassador.

Thirdly, Ramdev is clearly saying that the income from his Sharbat will be used to promote the education that the Sanghi gang wants to promote, and of course, this education will be far from creating a scientific mindset and will be based on Varnashram. Such education goes against the basic values of the Constitution and Ramdev is going to use his profits to dig out the roots of secularism and constitutional values of this country.

Now let us talk about Ramdev’s Patanjali. This company was started in 2006 by Ramdev and his disciple Balkrishna and today this company manufactures and sells almost all products from toothpaste to skin care and from fever to typhoid and today this company is worth more than Rs 10,000 crore. The growth story of Patanjali is the story of Ramdev’s transformation from promoting yoga on TV to a corporate. All the elements of deceit, fraud and cheating of robber and parasitic capitalism are present in this transformation.

To project his products, whose quality has always been questionable and controversial, Ramdev has always criticized modern medicine and allopathy. During the Corona crisis, he claimed that lakhs of patients died due to allopathy treatment and instead of this, he projected his Coronil in the year 2020, which was found to be ineffective and the AYUSH Ministry of the Modi government also had to ban this medicine accepting the fact of its being ‘substandard’. Earlier, in the year 2016, the Amla juice of his Patanjali company was found to be of poor quality in the test and it was returned from the army canteens. The quality of his cow ghee has also been questioned and in the year 2006, CPI(M) leader Brinda Karat had accused Ramdev of mixing human and animal bones in his medicines. This information was given to her by the workers working in Ramdev’s factory. These workers alleged that they were neither paid minimum wages nor were labour laws followed. After an investigation by the labour department, these allegations were found to be true. Thus, Ramdev’s wealth is the wealth earned by the workers through their blood and sweat and Patanjali’s profits are the unethical profits earned by selling fake and misleading products.

The Gulab Sharbat that Ramdev is offering as opposed to Rooh Afza is also not a product of Patanjali’s invention or research, because its real element is rose, which was discovered by Hakeem Hafiz Abdul Majeed 115 years ago. Therefore, it is just a copy of Rooh Afza and will be no different from the old Sharbat, Rooh Afza.

But the controversy is not about fake and real or better and worst drinks. The controversy is about the way Patanjali’s Gulab Sharbat is being projected. No provision of our constitution and law allows anyone to spread hatred on the basis of religion, make false statements while projecting their product and to increase the profits of their business and dare to divide any drink into Hindu drink and Muslim drink and accuse Muslims of spreading Sharbat Jihad to sell his Sharbat. This is the trick that the British had adopted and today Ramdev is adopting it.

An independent journalist Sanjeev Shukla has mentioned an amazing incident in his article ‘Hindu Sharbat aur Muslim Sharbat’. In his words:

“It was the time when the trial of the soldiers of Azad Hind Fauj was going on at the Red Fort. All the soldiers were imprisoned here. Colonel Sehgal, Dhillon and Shahnawaz were tried. These soldiers had become symbols of India’s self-respect. The whole country stood with them. Congress stood in defense of these soldiers by forming Azad Hind Fauj Defense Committee. Despite having different paths, the entire Congress was with the commanders of Subhash Babu’s army. In the absence of Netaji, Nehru was aware of his responsibility. After a long time, he wore the robe of a lawyer. The entire country was agitated by the arrest of these soldiers and the trial against them. The walls of religion and caste had broken.

But the government wanted to break this unity. As usual, the government wanted to break the national unity by giving it a communal colour under the policy of “divide and rule”. The tea that was served to the soldiers in the morning was named Hindu tea and Muslim tea, while all the soldiers were strongly against such division. But the government had ordered that under all circumstances, Hindu tea will be made separately, Muslim tea will be made separately and will be distributed under this name.

Early in the morning, there would be a call – “Hindu tea… Muslim tea…!” The revolutionaries were also determined not to accept this hateful behaviour. So, in the morning tea would arrive and the revolutionaries would mix it in a large vessel. Then they would share and drink it. This was a wonderful example of unity.”

The walls of religion and caste that were broken by our country’s freedom movement, the Sangh-BJP and its supporting corporates are busy building those walls again today, so that they can maximize and secure their profits. Today’s political challenge is to defeat this unholy alliance of corporates with Hindutva politics and for this, a broad joint alliance of the exploited-oppressed, Tribals-Dalits, workers-farmers should be formed on the basis of people-friendly policies. The more time it takes in this, the more damage will be caused to the unity and integrity of the country, peace and communal harmony, social justice, equality and brotherhood, because the Sanghi gang and their Ramdev are standing against these very values.


*(आलेख : संजय पराते)*
*(लेखक अखिल भारतीय किसान सभा से संबद्ध छत्तीसगढ़ किसान सभा के उपाध्यक्ष हैं। संपर्क : 94242-31650)*

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